TAJUK GERAK


widgets

Monday 1 October 2012

Kursus

Selamat sejahtera dan salam 1 Malaysia..Hai semua apa kabar..sory lama tak update status sebab sibuk sangat-sangat sekarang dengan keje,asaiment dan beberapa perkara..urm aku arap korang semua sihat...Urm entry kali ni aku nak saha tentang pengalaman aku berkursus...

Pada 24-29 September lepas,aku telah pergi kursus anjuran Jabatan Imigresen Melaka bersana Akademi Imigresen Malaysia di Pantai Puteri Hotel Melaka.Kursus ini terbahagi kepada 3 iaitu pada 24 dan 25 haribulan berkenaan pintu masuk laut.Ia dibuat untuk zon selatan iaiti Johor,Melaka,Negeri Sembilan.Dari Johor seramai 15 pegawai,melaka 30 pegawai dan Negeri Sembilan 15 pegawai.Kursus ini didedahkan tugas2 dan tatacara kerja di bhagian pelabuhan seperti mengendalikan anak kapal,feri dan sewaktunya..memang seronok..mana taknye da bahagian sendiri kan..Bahagian pelabuhan memang sukar sedikit lah..nk pakar kene la buat baru le tau cara kerja..

Pada 26 dan 27 September pula adalah kursus berkenaan Pengecaman dokumen dan penyamaran.Kursus ini mendedahkan bagaimana membuat pengecaman terhadap sesebuah dokumen perjalanan..Memang susah sikit la..Bab penyamaran pula memang sukar kita nak tentukan sebab kadang2 muka org ni sama..so kami diajar bagaimana nak cek sama ada orang itu pemegang sebenar dokumen berkenaan atau tidak.Bagi pengecaman dokumen tak boleh saya beritahu kerana ianya sulit..klo pengecaman orang tu melalui mata,telinga,hidung,bibir,muka,,,

Pada 28 dan 29 pula kursus berkenaan pintu masuk darat.Dalam kursus ini didedahkan kuasa-kuasa seorang pegawai imigresen di pintu masuk darat..Aku pernah gak bertugas di pintu masuk darat pada 2007 dan 2008 di Kompleks Sultan Abu Bakar,Johor..so basic die ader la...

So sepanjang kursus ni banyak yang dapat aku pelajari..memang menyeronokan bila dapat berjumpa semula membe2 lama dan membe2 kursus dulu..


No comments:

Post a Comment